19
Jsme parta mladých lidí, která položila základy participativního plánování v Žatci.
19
Active Citizens
Vzdělávací program Varianty organizace Člověk v tísnihttp://www.activecitizens.cz
Active Citizens v ČR je vzdělávací program určený základním a středním školám. Jeho cílem je podpořit komunitní rozměr školy a posílit aktivní zapojení žáků v životě obce. Během školního roku žáci realizují společensky prospěšný projekt určený k rozvoji místní komunity. Škola se díky aktivitě žáků otevírá spolupráci s veřejností i samosprávou. Žáci se učí rozumět potřebám svého okolí i výzvám dnešního světa, získávají schopnosti i motivaci tyto výzvy řešit nebo se na jejich řešení podílet.
19
Akademie cílí na studenty SŠ, kterým není veřejný prostor lhostejný. V rámci tří setkání Municipality, Regionu a Republiky se setkávají s významnými osobnostmi a z různých úhlů komplexně poznávají, kdo a jakým způsobem utváří veřejný prostor. Kvalitu zajišťují univerzity Karlova (PF a IPS FSV), Palackého (FF), Masarykova (IVS) a Univerzita Pardubice (FES). Z absolventů pěti uplynulých ročníků se stávají lidé, kteří pozitivně proměňují své okolí a využívají získané dovednosti a kontakty.
19
Literární dílny pro studenty, kde ve spolupráci s odborníky hledají vztah ke slovu, k literatuře, k dramatickému umění
19
Projekt se zaměřuje na zvyšování angažovanosti mladých lidí. Vytvořili jsme kurz, který pomocí zážitkové pedagogiky a neformálního vzdělávání mladé lidi aktivizuje. Na 165 účastnících jsme otestovali jeho funkčnost pomocí dopadové analýzy. Napsali jsme metodiku, jak takové školení realizovat, a naučili jsme to 32 pracovníků s mládeží. Pracovali jsme 2 roky s městy, abychom pro udržitelnost systematické práce s mládeží získali podporu. Své zkušenosti jsme sepsali do příručky pro samosprávy.
19
Vytváříme prostor pro aktivní setkávání studentů a pedagogů se společenskými a kulturně-historickými tématy netradiční formou. Prostředky soudobého divadla umožňují nejen intelektuální a emocionální prožitek, ale často i přímou participaci. Archa.školám se věnuje studentům a pedagogům třemi cestami: 1) Pořádáním divadelních představení s debatami. 2) Pořádáním krátkodobých i dlouhodobých interaktivních dílen dokumentárního divadla pro studenty a speciálně pro pedagogy. 3) Projektem Studovna.
19
Autismus postihuje v současné době až jedno z 68 dětí. Obtíže v komunikaci a socializaci přináší do jejich rodin stres i v běžných situacích jako např. preventivní prohlídka u lékaře. Není bohužel výjimkou, že zdravotnický personál není o potřebách dětí s autismem informován a rodičům odmítá vyjít vstříc. Věříme, že to jde změnit! Jak být AutFriendly ukazujeme budoucím zdravotníkům v rámci série workshopů na středních zdravotnických školách.
19
Individuální interdisciplinární projektová výuka pro 2. stupeň ZŠ, která dává velkou část zodpovědnosti za vzdělávací obsah do rukou žákům. BSP jsou prostředím propojujícím tradiční předměty, jež umožňuje aktivně využívat digitálně-mediální kompetence. Žáci (a učitelé) zde rozvíjí své zájmy, talenty a kreativní myšlení a tvořivě pracují s informacemi. Výuka ve 21. století může být společenskou hrou, během níž se v přímém přenosu odehrává poznávání života, světa i sebe sama.
19
BEN JÁ MÍNA pro vás připravuje materiály a aktivity pro společný čas dětí a dospělých. Vydáváme časopis, který je plný krásných ilustrací, úkolů i aktivit pro jednotlivce i skupiny dětí ve věku 4 – 7 let. Ke každému číslu vychází metodika (cekem 16 stran nápadů jak s časopisem pracovat, zdarma ke stažení na našich webových stránkách).
Novinkou jsou BEN JÁ MÍNA KARTY – 100 her dovnitř i na ven, nápady k poznávání přírody i světa kolem nás.
Vydává Junák – český skaut, z. s.
19
Brain&Breakfast je cyklus pravidelných inspirativních snídaní, které jsou živě vysílany do téměř 200 míst. Jejich cílem je pravidelně ukazovat zajímavost lidí i světa kolem nás a propichovat bubliny, ve kterých každý z nás žije. Chceme, aby snídaně představovaly inspirativní osobnosti z Česka a Slovenska se silnými hodnotami i příběhem a umožnily nahlédnout do oborů, se kterými se často nesetkáme. V neposlední řadě propojují diváky, aby nad zajímavými příběhy našli společnou řeč.
19
Hello! Já jsem Broňa, nadšený učitel angličtiny z Brna, který pomáhá lidem zamilovat se do angličtiny (on-line)! Na svém YouTube kanále s lidmi radostně sdílím své zkušenosti, nadšení a know-how v oblasti výuky angličtiny. Snažím se ukázat, že učit se dá i jinak, že chyby jsou nedílnou součást učení a že jediné, co je doopravdy nemožné je to, o co se nepokusíme. Mým snem je být on-line průvodcem a motivátorem mých diváků na cestě k báječné a a sebevědomé angličtině.
19
Třída která v pedagogovi vyvolá nápady na změnu stylu učení, na zavádění inovací do výuky? Ano takový požadavek si vytyčil odbor školství MHMP pro svůj projekt nového prostoru pro vzdělávání. K projektu přizvali osvědčený tým Hutě architektury Martina Rajniše, architekty Davida Kubíka a Petra Štambacha. Dalším požadavkem bylo, aby prostor umožňoval variabilní vnitřní uspořádání, byl multifunkční a zároveň estetický.
19
Prožít skvělé okamžiky při vystoupení v šapitó společně s ostatními dětmi školy v sehraném a fungujícím týmu. Sdílet svoji radost a úspěch se spolužáky, pedagogy i rodiči. To vše přináší edukační projekt Cirkus Happy Kids! Zážitek, na který se nezapomíná… Zažít cirkus i sebe jinak!
19
Komiksová dílna pro školní děti je propojení literatury, umění, výtvarného vyjádření, stylizace, a osobního rozvoje. Vedeme děti k možnostem vyjadřovat své emoce a postoje skrze komiksovou kresbu a stavbu příběhu. Zároveň tím vedeme děti k vzájemné toleranci a podpoře sebereflexe, posilování adaptačních a komunikačních nástrojů a kritického myšlení.
19
Czechitas
Czechitasczechitas.cz
Czechitas jsou nezisková vzdělávací organizace, která vzdělává, inspiruje a motivuje ženy a děti vyzkoušet svět informačních technologií. Od roku 2014 Czechitas realizovali přes 800 jednodenních workshopů a dlouhodobých kurzů s více než 15 000 účastnicemi bez ohledu na věk, předchozí vzdělání nebo pracovní zkušenost. Dalších 30 vzdělávacích akcí pro více než dva tisíce účastníků Czechitas udělali pro děti a dospívající bez rozdílu pohlaví.
19
Program Dětské skupiny Koumáci je zaměřen na rozvoj dovedností a znalostí dětí v oblastech polytechnické výchovy, anglického jazyka a pohybové průpravy, a to s důrazem na individuální přístup, rozvoj samostatnosti a spolupráce. Pro zajištění této náplně se využívají i programy a prostory Techmania Science Center.
19
Každý podzim během čtyř setkání předstupuje osm týmů tvořených studenty posledního ročníku učitelství humanitních předmětů FF OU před své kolegy, středoškolské učitele a oborové didaktiky s modelovými hodinami, kde prezentují svou představu o moderních výukových metodách a v následné diskusi ji obhajují. Projekt vznikl před šesti lety v reakci na volání budoucích učitelů po větším kontaktu s praxí, daří se mu spoluvytvářet komunitu aktivních učitelů, motivovat je a inspirovat.
19
DIGI poradna je jedna z forem poradenství zaměřená pro laickou i odbornou veřejnost s cílem předcházet vzdělávacím i výchovným obtížím v oblasti digitálního světa. DIGI poradna je jedna z klíčových oblastí (edukace, poradenství, informace)
19
Digitálně internacionálně
KNOFLÍK, z. s. a JuBi Waldmünchenhttp://www.i-digi.eu
Roboti nebo lidé? Kdo bude v budoucnosti vyrábět auta, péct chleba nebo třeba očkovat proti chřipce? Kde všude už dnes za nás pracují počítače?
Digitálně internacionálně je projekt pro české a bavorské školy. Věnuje se tématu digitalizace, průmyslu 4.0 a změnám, které rozvoj technologií přináší nejen do příhraniční oblasti. Účastníci projektu si osvojí základy programování – mají k dispozici několik chytrých stavebnic. Součástí programu jsou také exkurze do inovativních podniků v regionu.
19
Digitální stopa
David Kudrna / Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnosthttp://www.digistopa.cz
Na děti číhají na internetu nástrahy jako sexting či kyberšikana. Za vznik většiny problémů může malé povědomí dětí o digitálním soukromí a identitě, a proto jsme připravili Digitální stopu. Jde o on-line interaktivní příběh, v němž se děti pomocí komiksů a chatů seznamují s osudem dvanáctileté Báry, jíž se její digitální stopa vymstila. Děti mají při průchodu tímto příběhem aktivní roli, která je podpořena interaktivními prvky. Cílem je dovést děti k zamyšlení se nad svým chováním na internetu.
19
Divadlo fórum jako prevence rizikového chování
Spolek Divadeltahttp://www.divadelta.cz
Přinášime do škol interaktivní divadelní programy zaměřená na primární prevenci. Jako hlavní metodu využíváme divadlo fórum. Jde nám o to, aby se diváci stali součástí děje a na vlastní kůži prožili v bezpečí fikce složité sociální situace a hledali na ně možná řešení. Otevíráme tak otázky, které se týkají všech. Spolu s dětmi přímým prožitek diskutujeme o jejich názorech na dané téma. Děti samy vstupují na jeviště, stávají se postavou příběhu a zkoušejí si svoje nápady nanečisto a tím se učí.
19
Metodika Dobrý začátek se zaměřuje na rozvoj socio-emočních dovedností předškolních dětí. Vychází z metodiky Incredible Years prof. Stratonové, která vyvinula a realizuje ověřené programy s cílem posílit emoční, sociální a kognitivní rozvoj malých dětí. V českých MŠ tuto metodiku postupně zavádíme od roku 2011. Pod pojmem „socio-emoční rozvoj dítěte“ se skrývají témata jako přátelství, vcítění se do druhého, vzájemná pomoc, uznání druhého, bez předsudků, bez idealizací a projekce svých představ.
19
Učební pomůcky a přednášky projektu Efektní Chemie pomáhají již více než 6 let pedagogům na základních a středních školách v Česku motivovat žáky pro studium chemie. Efektní Chemie staví na nejzábavnější stránce oboru – na poutavých chemických experimentech, které u žáků vzbuzují přirozený zájem. Materiály pro vyučující obsahují ve formě videa a učebnice výběr atraktivních chemických pokusů s průvodním didaktickým textem a cvičeními. Efektní Chemie rovněž pořádá chemické přednášky na školách.
19
FabLab Experience je návěs, který se po zaparkování promění v dílnu plnou moderních výrobních strojů. Žákům základních a středních škol nabízí praktické vzdělání v oblasti digitálních výrobních technologií. Dává nejen možnost dozvědět se aktuální informace o moderní výrobě a prototypování, ale také si všechny stroje vyzkoušet a něco si na nich vyrobit.
19
Fakescape je studentský spolek studentů Masarykovy univerzity. V rámci něj jsme vymysleli hru, kterou se snažíme naučit studenty středních škol kriticky přemýšlet o informacích, kterými jsou denně zavaleni na internetu. Hlavní náplní našeho projektu jsou tedy výjezdy na školy, kde přednášíme a hrajeme naši hru se studenty.
19
Zábavná forma online učení finanční gramotnosti pro žáky na základních školách, která vychází z Hejného principů a principů gamifikace. Je to obsáhlá digitální sbírka příkladů a úloh z finanční gramotnosti, které je možné procvičovat hravou formou na tabletech, počítačích nebo interaktivních tabulích. Úlohy je možné tisknout. Učitelé a rodiče získávají navíc přehled o výsledcích žáků své třídy.
19
Zábavná forma online učení geografie/zeměpisu pro žáky na základních školách, která vychází z Hejného principů a principů gamifikace. Je to obsáhlá digitální sbírka zeměpisných úloh, které je možné procvičovat hravou formou na tabletech, počítačích nebo interaktivních tabulích. Úlohy je možné tisknout. Učitelé a rodiče získávají navíc přehled o výsledcích žáků své třídy.
Každý si může vytvářet vlastní mapy, porovnávat státy mezi sebou, nebo seřazovat státy podle předem vybraných parametrů.
19
Zábavná forma online učení gramatiky a čtení s porozuměním pro žáky na základních školách. Aplikujeme Hejného principy a principy gamifikace. Je to obsáhlá digitální sbírka úloh z gramatiky a pracovních listů se čtením s porozuměním, které je možné procvičovat hravou formou na tabletech, počítačích nebo interaktivních tabulích. Úlohy je možné tisknout. Učitelé a rodiče získávají navíc přehled o výsledcích žáků své třídy.
19
iKid (Innovative Kid) je celorepublikový soutěžní projekt pro žáky druhého stupně ZŠ. Zaměřuje se na podporu podnikavosti u dětí a snaží se zážitkovou formou přinášet do vzdělávacího procesu podnikatelské dovednosti. Přispíváme tak k rozvíjení podnikatelského potenciálu. Aby uspěly, musí vynaložit několikaměsíční úsilí. Během něj projdou všemi fázemi podnikatelského plánu, včetně průzkumu trhu, cenotvorby, výroby prototypu a závěrečné prezentace. Týmům jsou přitom oporou mentoři.
19
Inovační laboratoř je praktický projektový seminář určený pro všechny studenty Univerzity Karlovy a nově i pro studenty ostatních vysokých škol. Vypisuje jej Filozofická fakulta v Kampusu Hybernská. Hlavním cílem Inovační laboratoře je, aby studenti zažili realizaci inovace v praxi. Díky této zkušenosti se budou moci lépe rozhodnout o svém profesním směřování.
19
Vytvořili jsme zcela novou interaktivní expozici, která má za cíl vzbudit v dětech zájem technické vzdělávání a inženýrství jako profesi. Návštěvníci používají k řešení úkolů spojených s exponáty princip „Engeneering design proces“, kdy nejprve musí zjistit jaký úkol mají řešit, vymyslet vhodné řešení a následně ho otestovat. Díky tomuto přístupu získají mnohem hlubší pozitivní zážitek ze způsobu řešení problému a dosaženého výsledku, který pak mohou aplikovat i na jiné obory vlastní činnosti.
19
Základem naší činnosti je 1 x týdně kroužek pro děti ze ZŠ, kde si procvičí práci s laboratorní technikou a připravují se na BiO. Dále jsou to 1 x měsíčně exkurze nebo přednášky pro cca 50 účastníků. Již 20 let pořádáme také expedice po Evropě. Zde se účastníci seznamují s přírodou, která se v ČR nevyskytuje. Letní tábory jsou zaměřené na botanické a zoologické exkurze a na vypracování terénních prací. Účastníci je pod vedením vedoucího zpracovávají, sepisují a na konci tábora obhajují.
19
Projekt Kolumbus se zrodil v roce 2013, jako jeden z nástrojů boje proti nezaměstnanosti. Jedním ze základních pilířů je podpora jazykového vzdělávání s názvem KOLUMBUS – Znojmo mluví anglicky (i německy). Cílem projektu je motivovat žáky k rozvoji jazykových kompetencí. Součástí je finanční podpora škol a proplácení úspěšně složených jazykových certifikátů. V roce 2018 byl projekt rozšířen a pod názvem KOLUMBUS #2 je zaměřen také na podporu nadaných žáků (finanční podpora škol a stipendia)
19
Vzdělávací web o kritickém myšlení pro studenty a jejich učitele na středních školách, který prostřednictvím úloh a pracovních listů pomůže odpovědět na otázky: Jak nepodléhat klamům našeho mozku? Jak zlepšit svou argumentaci a práci s informacemi? Jak se naučit lépe rozhodovat?
19
LearnTube.cz je nejlepší vzdělávací videoportál v Čechách zaměřený na studenty základních, středních a vysokých škol. Prostřednictvím kvalitních videokurzů se připravíte na přijímací zkoušky na střední a vysoké školy, maturitu, SCIO testy a další zkoušky, například na vysokých školách. LearnTube stojí na skvělých lektorech a kurzech, které nabízí hodně obsahu za málo peněz. 94 % absoloventů těchto videokurzů je u zkoušek úspěšných.
19
Vzdělávácí institut Lepší rodina přináší vědecky podložené návody, jak zkvalitňovat svoje vztahy. Boříme mýty o tom, že láska je chemie, pocit, který buď je nebo není, aniž bychom ho mohli nějak ovlivnit. Pořádáme vzdělávácí přednášky, workshopy a osobní konzultace o výchově a spokojeném partnerství, ze kterých si účastníci odnášejí konkrétní nástroje a postupy, jak pečovat o dobré vztahy a atmosféru v rodině.
19
Lesní komunitní škola Bezinka na Ostravici
Otevřený rodič, z.s.http://www.lkbezinka.cz
Jsme Lesní komunitní škola Bezinka, inovativní lokální projekt na Ostravsku již od roku 2015. Lesní, aby naše děti trávily podstatnou část dne venku a neztratily kontakt s přírodou i po nástupu do školy. Komunitní, protože děti navštěvující Bezinku jsou všichni domácí školáci, a tak jsme spolu s rodinami v úzké spolupráci. Nevzdali jsme se zodpovědnosti za naše děti a kráčíme společně dále. Věříme, že to má smysl.
19
Díky projektu v rámci Europe Code Week 2019 na Gymnáziu Kladno probíhají workshopy, během kterých se děti z vybraných tříd seznámí se základy kódování ve dvou programovacích jazycích Python a Scratch.
Živé online lekce prostřednictvím videokonferencí s externím lektorem programování jsou začleněny do výuky a žáci se zábavnou a srozumitelnou formou seznamují se základy kódování až po principy objektově orientovaného programování. K dispozici jsou výukové plány pro různé věkové kategorie žáků.
19
Během roku organizujeme kurzy dětské jógy s angličtinou na několika místech v Praze. Zařazujeme prvky mindfulness, tedy cvičení, která rozvíjejí emoční inteligenci u dětí. Pohyb a jazyk jsou v životě nerozlučná dvojice, stejně tak i respektující přístup k dětem i jejich rodičům. V lednu 2020 otevíráme první školku V Karlíně. Chceme vytvářet takové prostředí, kde se děti budou cítit samy sebou, bezpečně a kde učení půjde samo. A jsme šťastní, že se nám to již šestým rokem daří.
19
Jsme vzdělávací a networkingová platforma pro ženy na rodičovské dovolené. Pořádáme workshopy od profesionálů z různých oborů, výběrový online mastermind program pro podnikatelky či ofline mastermindová setkání. Pomáháme ženám s návratem do práce (nová nebo stávající pozice), osobním rozvojem či se začátky nebo řízením vlastního podnikání. Rodičovská není brzda, když nechcete, aby byla. Jde to a my vám s tím pomůžeme. Přidejte se k nám! V tuto chvíli působíme v Praze a v Brně.
19
Matelab – věda sbalená na doma. Soupravy pokusů, které dětem doma umožní objevit, na co ve škole často nezbyde čas.
19
Math for You
Katedra aplikované matematiky, Fakulta elektrotechniky a informatiky, VŠB – Technická univerzita Ostravahttp://math4u.vsb.cz/cs
Portál Math4U, který je určen pro procvičování celé středoškolské matematiky, obsahuje tři části. V části Math4Student si žák vygeneruje interaktivní test v HTML z připravených 4000 úloh a může procvičovat na počítači, tabletu nebo telefonu. Část Math4Teacher umožňuje učitelům připravit interaktivní testy a písemky v PDF dle vlastního přání. V knihovně Math4Class je připraveno 150 tréninkových her v PDF. Vše je k dispozici v češtině, angličtině, slovenštině a polštině a zdarma!
19
Mathematicator vám už 7 let pomáhá porozumět matematice. Marek Valášek pro vás natáčí praktická a srozumitelná videa a ucelené kurzy, které vás připraví na zkoušky na střední, maturitu nebo na vysokoškolské zkoušky.
19
Zábavná forma online učení matematiky pro žáky na základních školách, která vychází z Hejného principů a principů gamifikace. Je to obsáhlá digitální sbírka příkladů a úloh z matematiky, které je možné procvičovat hravou formou na tabletech, počítačích nebo interaktivních tabulích. Úlohy je možné tisknout. Učitelé a rodiče získávají navíc přehled o výsledcích žáků své třídy.
19
V programu PŘEČTI naše pohádkové čtecí babičky a dědečkové čtou dětem pravidelně, jednou týdně, knihy v mateřských a základních školách. Jedná se o mezigenerační program, který pomáhá navázat vztah dětí ke knížkám, čtení a k jazyku jako takovému. Program se setkal s velkým ohlasem jak ze strany škol a školek, tak i seniorů. Nejvíce čtecích babiček a dědečků, kteří chodí pravidelně dětem číst, je v Praze, ale postupně se jejich řady rozšiřují i v dalších regionech České republiky.
19
Migrace byla, je a bude
Jan Vavřínmigrace9.webnode.cz
V době, kdy se mladí lidé běžně setkávají v médiích se zkratkovitými zprávami a nově i cílenými dezinformacemi, je potřeba vést žáky ke kritickému promýšlení informací a ukázat jim, že informace mají často daleko širší kontext, než jsou v danou chvíli prezentovány. Tato 3 – 4 hodinová lekce o migraci prezentuje tato témata prostřednictvím široké škály aktivit a metod.
19
Minimalizace šikany je program, který pomáhám školám snížit četnost i závažnost šikanování mezi dětmi. Je určen ped. sborům a je tvořen vzdělávací částí a individuální podporou škole.
Ve vzdělávací části se účastníci učí vytvářet ve škole bezpečné klima, pracovat se vztahy a se třídou jako dynamickou skupinou, posoudit co je a co není šikana, adekvátně zasáhnout.
Během půlroční individuální podpory pomáhá konzultant škole nastavit strategii
prevence šikany a je mentorskou oporou pedagogům.
19
Projekt Mladí ladí dětem vznikl před pěti lety jako součást mezinárodního festivalu Mladí ladí jazz. Klademe si několik cílů: poskytovat kvalitní hudební workshopy pro děti od tří do deseti let a skrze ně propojovat děti z různých sociálních a kulturních prostředí; školit pedagogy hudební výchovy přímo od newyorského pedagoga a autora metody „Timbalooloo“ Orana Etkina; představovat inteligentní hudební výchovu přímo na školách v rámci tříměsíčních vzdělávacích bloků.
19
Ze spolupráce vzdělávacího programu Varianty, spisovatelky Ester Staré a ilustrátorky Daniely Olejníkové vznikla knížka Největší přání. Prostřednictvím putování plyšového koníka z Asie do Evropy se v ní děti seznamují s otázkami současnosti, jako je jinakost, výroba hraček, námořní doprava, konzum, migrace či přátelství. K tématům byly vytvořeny lekce pro výuku na 1. st základní školy, které lze využít v různých předmětech a zároveň pomáhají dětem rozvíjet čtenářskou a kritickou gramotnost.
19
Cílem projektu je postupné vytvoření mezinárodní akademické online platformy, která by veřejnosti nabízela odborný výklad aktuální světové migrace. Tu vysvětluje pomocí interaktivní mapy světa a krátkých encyklopedických hesel psaných akademiky. Projekt studuje nejen samotný proces migrace, ale také komplexně dlouhodobou situaci v klíčových migračních regionech dnešního světa.
19
Online výuková platforma „Nucená práce 1939-1945. Příběhy pamětníků ve výuce“
Živá paměť, o.p.s.http://www.nucenaprace.cz
Platforma je komplexním výukovým nástrojem dostupným online, který přináší vzpomínky pamětníků 2. světové války do školní výuky. Obsahuje sedm filmových svědectví o době nacistické perzekuce. Doprovodné texty, archivní dokumenty, dobové fotografie a informační film zasazují osobní zkušenosti pamětníků do širšího historického kontextu. Platforma poukazuje na vliv „velkých dějin“ na životní osudy jednotlivce ve 20. století a zároveň nabízí smysluplné využití moderních technologií ve výuce.
19
Nejen skautským oddílům slouží v rámci neformálního enviromentálního vzdělávání program Patronáty. Cílem programu je propojit oddíl, který se chce věnovat péči o přírodu s odborníkem a také se správcem vybraného cenného území. Díky tomu propojení oddíl získává nejen rady, jak o zvolené území účinně pečovat, ale také příležitost přímo v terénu se poučit o důležitosti biodiverzity a péči o vzácné ekosystémy. Program tak chce reagovat mimo jiné i na nutnost zmírňovat dopady klimatických změn.
19
pochopim.to
Ondrej Gonzor; Tomáš Vrbovský; Jan Kaiferhttp://www.pochopimto.cz
Za projektem pochopim.to stojí tým tří středoškoláků. Cílem projektu je dát učitelům zpětnou vazbu na jejich hodiny.
V první fázi cílí hlavně na učitele, kterým zpětná vazba chybí.
Přesněji řečeno 25 % učitelů nikdy nedostane žádnou zpětnou vazbu na své hodiny. Přitom zpětná vazba je podle nás klíčem, pokud se chceme v něčem zlepšit, nebo se něčemu novému naučit.
Následkem nedostatku zpětné vazby učitelé často nevidí smysl ve své práci a jsou vyhořelí. A to chceme změnit
19
Snažíme se v rámci výuky i mimo ni vést žáky k pochopení významu dobrovolnictví v jeho různých podobách. Organizujeme akce, do kterých se mohou zapojit: Den dobrých skutků vždy „vyžene“ všechny žáky pomáhat do neziskových organizací, domovů pro seniory, stacionářů ad. Získáváme peníze charitativní Dražbou učitelů, roznášením májových přání i bazarem. Organizujeme vánoční Strom splněných přání pro osamělé seniory. Naši Babičkové získali za dobrovolničení v domově pro seniory cenu Gratias Tibi.
19
Poslechový portál pro výuku německého jazyka
Mgr. Miroslav Pěnička (metodika) Základní škola T. G. Masaryka v Lomnici nad Popelkou, Bc. Martin Pěnička (technologie)http://www.penicka.net
Stránky http://penicka.net/cgi-bin/page.py?page=html/section_german.html umožňují výuku jazyka poslechem na vlastním zařízení. Žák má okamžitou kontrolu své komunikace. Hlasový syntezátor nabízí správnou odpověď dle nastavené časové prodlevy. Portál je určen pro práci se slovíčky, gramatikou a také s příběhy a pohádkami. Výukový materiál umožňuje „řízený rozhovor“ (komunikaci) s počítačem. V některých tématech je doplněn anglický jazyk. Je možné nastavit komunikaci angličtina – němčina.
19
Zácvikový interaktivní kurs unikátní metodiky Ireny Krškové pro výuku hudební nauky s autorskými pomůckami, která propojuje smysly a rozvíjí lidskou bytost komplexně (hudba, pohyb, tvary, barvy…) – žáky je skvěle přijímána, protože vychází z přirozených a fyziologických potřeb člověka. Metodika je ověřena na více jak 20 školách v ČR během celoživotní práce autorky, která ji před 53 lety rozšířila po setkání s Carlem Orffem a Zoltanem Kodálym. Kurs je určen pro učitele ZUŠ, MŠ, ZŠ, SŠ i VŠ.
19
Že jde léto strávit lépe než u vody, již druhým rokem studentům z Brna a okolí ukazuje Prázdninová škola podnikání – 5denní program, který je určen studentům středních a vysokých škol. Účastníci rozvíjí své nápady a talenty, vědomě prohlubují podnikavé kompetence jako je kreativita, odvaha, spolupráce v týmu či strategické myšlení a získávají reálnou zkušenost s prvními kroky k podnikání. Zážitkovou formou škola podněcuje rozvoj vlastních nápadů a rozvíjí aktivní přístup k životu.
19
Dopřát dětem zažít úspěch a zlepšit jejich jemnou motoriku? Nastartovat efektivní návrat polytechnického vzdělávání do škol to je projekt, který už před rokem nastartoval projekt POLYTECHNICKÝCH HNÍZD v Praze v rámci projektu Implementace KAP. Moderních odborných učeben, kde středoškolští mistři učí učitele ZŠ vést hodiny mechaniky a robotiky přímo při výuce s jejich žáky. Navíc se snaží ukázat učitelům ZŠ možnou průřezovost polytechnického vzdělávání s dalšími předměty jako je matematika aj.
19
V České republice žije mnoho mladých talentovaných lidí. Bydlí však v různých koutech země a často o sobě navzájem vůbec nevědí. To chceme změnit! Ty nejlepší a nejaktivnější studenty, budoucí lídry společnosti, propojujeme a vytváříme pro ně prostředí, ve kterém se mohou vzájemně inspirovat a spojit síly. Věříme, že pokud žák získává zkušenosti i mimo školu, lépe se rozhoduje o svém budoucím povolání, efektivněji a smysluplněji se učí a tříbí tím i svou osobnost.
19
Poskytujeme vzdělávání pro děti a rodiče zaměřené na rozvoj podnikavosti. Vytváříme fyzické produkty a stavíme na nich rozvoj digitálních dovedností. Pracujeme s realitou, učíme se ovlivňovat svět kolem nás a po cestě sbíráme spoustu praktických dovedností.
Naším cílem je podpořit děti při realizaci jejich vlastních nápadů a poskytnout jim prostor pro volné tvoření. Nabízíme jednoduché a zábavné postupy na rozvoj kreativity, kultivujeme schopnost popsat svůj záměr a naplánovat realizaci.
19
Jsme skupina šesti studentů, která žije uměním. Máme chuť a energii tvořit, upozorňovat a mluvit. Pracujeme jako kurátorská skupina, kterou spojuje zájem o umění. Umění tvoříme a uměním se bavíme. Nově jsme si vyzkoušeli roli kurátorů, protože jsou to oni a galerie současného umění, kteří často upozorňují na problémy dnešní doby. Výstavou RE_SHAPE/D se chceme podílet na tvorbě témat soudobého umění. Za jeden z největších problémů postmoderní společnosti pokládáme informační zahlcenost.
19
Re-vize Ústí je osvětový cyklus přednášek a diskuzí o městě, který se snaží vzbudit občany Ústí nad Labem z pasivity a vzbudit v nich zájem o jejich město. V jednotlivých tematických večerech otevíráme populárně-naučnou formou důležitá mětstská témata, zveme aktéry města, odborníky i veřejnost. Stojíme si za tím, že začít o věcech konstruktivně mluvit je jediná možnost k úspěšnému rozvoji našeho města.
19
Projekt Respektující hra je podporou pro rovnoprávnou a efektivní komunikaci. Vychází vstříc potřebě prevence násilí a šikany. Reaguje na silnou poptávku po demokratickém vedení kolektivů, na potřebu toho, aby se všechny děti i pedagogové ve škole cítili bezpečně.
Prostředkem pro naplnění tohoto cíle jsou cíleně vedené hry a workshopy pro dospělé, a herní sekvence pro děti.
Motto: Hrajeme si proto, abychom mohli být sami sebou a zároveň ohleduplní.
19
Rok Revoluce aneb Sametový rok očima youtuberky mapuje v osmi krátkých video lekcích rok 1989 od ledna do prosince. Postava fiktivní youtuberky Aničky B. přibližuje žákům ZŠ a studentům SŠ atraktivním odlehčeným způsobem klíčové momenty přerodu totalitního ČSSR v demokratickou zemi. Série ukazuje rok 1989 jako postupnou vlnu událostí v tehdejším Východním bloku vedoucí k vítězství demokracie, skrze tyto události však lekce upomínají i na předchozí dlouhá desetiletí nesvobody.
19
Rozhoduj o Evropě – Staň se na den tvůrcem evropské politiky
Projekt „Rozhoduj o Evropě – Staň se na den tvůrcem evropské politiky“ je realizován obecně prospěšnou společností EUTIS a Výzkumným centrem Slovenské společnosti pro zahraniční politiku ve spolupráci s Centrem pro evropskou politiku (Bratislava), Odborem komunikace o evropských záležitostech Úřadu vlády ČR a Zastoupením Evropské komise v ČR. Partnery projektu jsou Národní pracovní skupina pro strukturovaný dialog s mládeží, Europe Direct Česká republika a Katedra politologie Fakulty sociálních http://www.rozhodujoevrope.cz
„Rozhoduj o Evropě – Staň se na den tvůrcem evropské politiky“ představuje unikátní kombinaci setkání mládeže, jednodenních seminářů v regionech, simulace zasedání institucí Evropské unie a konference. Projekt je zaměřen na podporu dialogu mladých lidí v České republice a na Slovensku o aktuálních evropských tématech,na jejich setkání a diskuse s politiky, odborníky a dalšími osobnostmi veřejného života a na představení fungování EU středoškolákům ze všech typů škol.
19
Jsme eshop, který se zaměřuje na celostní přístup k rodině. Snažíme se rodiny podporovat a poukazovat na důležitost jejího vlivu na děti skrze správné vzory jako základ dalšího vývoje osobnosti.
19
Město Třebíč provozuje SeniorPoint, který má širokou nabídku vzdělávacích akcí (kurzy, přednášky, semináře, cestovatelské přednášky, práce na PC apod.), ale umělecké vzdělávání dosud chybělo. Proto bylo rozhodnuto podpořit vzdělávání seniorů nad 60 let věku, kteří mají trvalé bydliště na územní Třebíče a v místních částek. Ve spolupráci s místní ZUŠ Třebíč pro ně byla loni otevřena Akademie pro seniory. Ti se pak mohli od října 2018 do května 2019 vzdělávat v uměleckých oborech.
19
Realizace projektu venkovní třídy z jednoduchých kvádrů, které se podobají dřevěné stavebici Kapla, bylo skvělým nápadem, jak u dětí a žáků vzbudit zájem o nový učební prostor. Ty se mohou podílet na jejím vzniku, sledovat proces realizace, uvědomit si hodnotu lidské práce a ovlivnit místo a prostředí, kde se vzdělávají a tráví volný čas. Venkovní třída je celá ze dřeva – trvale udržitelného zdroje. Celkovou koncepcí naplňuje myšlenku environmentální výchovy, klade důraz na vzdělávání venku.
19
Využití komunikačního nástroje SKYPE ve výuce formou přímého spojení s odborníky a třídami z celého světa, zapojenými do komunity Skype in the classroom. Zajímavé jsou především virtuální vlety a hra mystery skype. Většinou probíhá vše v anglickém jazyce.
19
Spokojené a tvořivé školy – ucelené vzdělávání ředitelů a učitelů v koučovacích, mentorských a systemických dovednostech
Akademie Libchavy https://www.akademieskoly.cz/seminare
Akademie Libchavy realizuje ucelené dlouhodobé programy pro vedení školy, pro učitele a mentory. Programy je od roku 2013 učí, jak zapojit koučovací a systemický přístup ve škole, a tím přispět k proměně prostředí i proměně svého pohledu na roli a vztahy ve škole. Díky tomu, že jsou programy vedeny prakticky a silně sebereflektivně, přináší trvalou změnu v komunikačních, manažerských i výukových strategiích, ale také v uvažování o sobě samém. Programy prošlo již více než 300 účastníků.
19
Celodenní vzdělávací akce opřené o vzdělávací metodu simulace povzbuzují zájem o svět kolem sebe a učí je nebát se postavit a kultivovaně projevit svůj názor. V průběhu každé regionální simulace se žáci druhých stupňů základních škol dozví něco o fungování OSN, v čem spočívá konflikt, jenž budou jako diplomaté řešit, jaké postoje jimi zastupované státy zastávají a jak korektně diskutovat. Poté převezmou hlavní roli diplomatů žáci samotní a během několika hodin se pokusí konflikt sami řešit.
19
Projekt na pomoc obětem tabuizovaných témat jako je sexuální násilí, násilí ve vztahu, zneužívání, šikana …
Funguje na základě videí, článků, Instagramu a aktivní pomoci přes maily a zprávy.
Založený na základě vlastní zkušenosti, aby si další oběti nemuseli projít tím, co já a změnil se náhled společnosti na tuto tématiku.
19
Program Street Law představuje unikátní, oblíbený a efektivní způsob zvyšování právní gramotnosti neprávníků i studentů práv. Program působí na Právnické fakultě UK v Praze nepřetržitě od roku 2009, což z něj činí nejdéle působící Street Law program v České republice. Za dobu jeho fungování jím prošlo přes 300 studentů Právnické fakulty UK, více než 5000 středoškolských studentů, několik stovek důchodců a desítky mladých Romů.
19
Stromy života
I když jsme malí, dokážeme pomáhat a udělat radost velkým a zkušeným. V názvu je obsažena základní myšlenka, která vede k poznání reálného života a uvědomování si, že jakákoliv aktivita, psychická, fyzická nebo sociální dává člověku ve stáří pocit smysluplnosti a naplnění. Naším cílem je pomáhat starším lidem, být otevřený k osudu jiných, chovat se slušně, nebýt lhostejný k těm, kteří pomoc potřebují. Naším cílem je zapojení seniorů do života, vyplnit společně trávený volný čas.
19
Stvoř zvíře aneb hrajeme si na Přírodu (Boha?)
Marek Velechovskýhttp://www.zstyrsova.cz
Žáci se pokusí, na základě daných charakteristik určitého typu ŽP, vytvořit (nakreslit) zvíře, co nejlépe přizpůsobené tomuto prostředí.
19
Web Svět médií je součástí podpory mediální výchovy ve formálním i neformálním vzdělávání. Tato podpora má formu rozcestníku pro mediální výchovu, síťování učitelů, kteří se věnují či chtějí věnovat MV, jejich propojování s dalšími vzdělavateli, akademiky a dokonce i novináři, kteří vzdělavatelům v MV radí, jak média fungují, jak se ověřují informace apod. Web Svět médií i navazující platforma vzdělavatelů (FB, Twitter i off-line setkání) kolem tohoto webu tak supluje institucionální podporu.
19
Naučit mladou generaci se zapojit do rozhodování je stěžejní úkol, který řeší NSZM prostřednictvím Školních fór. Cílem akce je od žáků získat co nejširší zpětnou vazbu k rozvoji dané školy, ale i města (obce) právě z jejich pohledu. Zároveň si akce klade za cíl u žáků probouzet zájem o prostředí školy a veřejné dění a ukázat jim, že i oni mohou rozhodovat o dalším rozvoji a mnoho změnit. Nejedná se o diskusi k předem připraveným námětům nebo dokumentům, ale o formu komunitního projednávání.
19
Synergie dvou učitelů působí na naplňování formativních a postojových výstupů a dalších vzdělávacích potřeb. Řada tematických bloků v oblasti čtenářské i matematické gramotnosti a inkluzivního vzdělávání, které realizujeme v hodinách přímé pedagogické činnosti. Nabízíme také workshopy pro pedagogy.
19
TeenageNOC s literaturou
Mgr. Kateřina Skočilová, Mgr. Michaela Krumlová pod záštitou 22. ZŠ Plzeň Na Dlouhých 49https://www.facebook.com/Teenagenoc/
Projekt na podporu a popularizaci čtení a literatury nejen mezi teenagery. Sedm netradičních míst, ukázky klasických i současných autorů, minidrama, slam poetry, večerní procházka, dobrodružství s knížkami, kamarádi, slavné osobnosti, odborníci – slova, která ve zkratce charakterizují TeenageNOC s literaturou.
19
Timixi – časové osy, znalostní kvízy, stolní hry
Timixi System s.r.o.http://www.timixi.com
Systém pro snadnou vizualizaci časové osy, nyní také s tvorbou stolní hry. Timixi umožňuje vytvářet a zobrazovat časové osy na libovolné téma s využitím speciálních funkcí: porovnání dvou os, osy s časovými vzdálenostmi, rozsah od Velkého třesku až do daleké budoucnosti, více než 30 formátů pro datum, znalostní kvízy on-line i na papíře, kartičky s událostmi pro deskové hry. Tvorba vlastní časové osy je zdarma, katalog je naplněn ukázkovými osami. Systém umožňuje sdílení mezi žáky i s učitelem.
19
Jednodenní kurz Triády seznamuje s jiným přístupem k vedení třídních schůzek – „tzv. triád“ za pomoci koučovacího přístupu. Jde o propracovaný systém založený na hodnocení pedagogů, rodičů a sebehodnocení žáků. Účastníci se seznamují s metodami, které podporují sebehodnocení a vnitřní motivaci žáků, stanovení reálných cílů a oceňování jednotlivých pokroků. Účastníci čerpají inspiraci, která se týká organizačních a praktických věcí spojených se zaváděním triád a s jejich průběhem a vyhodnocením.
19
Učební materiály (prezentace, pracovní listy, učebnice, metodický průvodce) pro výuku matematiky pro 1, 2, 3, 4, 5 ročník ZŠ.
PaedDr.Marie Janků, marie.janku@atlas.czRVP.CZ, marie.janku@atlas.cz.
učební materiály (prezentace, pracovní listy, učebnice, metodický průvodce) k vyučování matematice 1. 2.3.4.5. ročník základní školy.
19
Projekt reaguje na některé nové hrozby ohrožující ve stále větší míře nejen děti, ale i celou naši společnost. Využíváním různých technik prožitkové pedagogiky, jako jsou Divadlo fórum či Strukturované drama, se snažíme ve školách a v dětských domovech prostřednictvím našich představení posilovat u dětí mediální či finanční gramotnost a jejich občanské kompetence, jiná naše představení jsou zase zaměřena na boj s kyberšikanou, agresivitou a netolerancí. Jsme držiteli akreditace MŠMT.
19
Unprepared Hearts – 7 Valleys
Sladovna Písek o.p.s, Tereza Dobiášová, compagnia TPO http://www.unpreparedhearts.com/
Projekt cílí na starší děti vstupující do pubertálního období, které řeší důležité životní otázky a překonávají nástrahy doby.
Děti se ocitnou na divadelním představení v roli diváků. V průběhu se však stanou součástí děje a jsou z nich herci, kteří prostřednictvím společného hraní překonávají strach a stud.
Tématem projektu je: zvládnutí osobnostního rozvoje u pre-teens, přijetí sám sebe a ostatních ve skupině, úspěšné zvládnutí, divadlo jako zrcadlo lidskosti a katalyzátor emocionality.
19
Webináře a elektronická podpora učitelů Hejného metody
H-edu, s.r.o.http://www.h-edu.cz
Elektronická podpora učitelů – především těch, kteří učí Hejného metodou – při přípravě výuky, interaktivní výuce a hodnocení. Webináře jsou však inspirací i obecně pro učitele.
19
Organizace Zastavme šikanu, z.s. byla založena v prosinci roku 2018 s cílem poskytnout veřejnosti, především žákům, studentům, jejich rodičům a učitelům, informace o šikaně ve školním prostředí, stejně tak diskusi o šikaně de-stigmatizovat. Organizace upozorňuje na statistiky o šikaně a také sdílí články v médiích, které o šikaně pojednávají. Na webových stránkách najdou návštěvníci také přehled, na koho se v případě šikany mohou obrátit s žádostí o pomoc, podporu i ochranu.
19
Znakovka do škol
Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR, z.s., Spolek neslyšících Plzeň, p.s.http://www.znakovkadoskol.snplzen.cz
Projekt je zaměřen na děti ze ZŠ v Plzni a Plzeňském kraji. Cílem projektu je informovat děti o sluchové vadě, která není na první pohled viditelná, ale svým způsobem může způsobit řadu zbytečných nedorozumění. Vše probíhá hravou a zábavnou formou.