Aplikace Včelka - pomocník do školy i na doma
Obsah: - Aplikace Včelka (www.vcelka.cz) je výukový online nástroj, který pomáhá prvostupňovým žákům hravou formou se zlepšením jejich základních školních dovedností. Včelka je v současné době pomocnicí nejen pro české děti, pod sesterskými názvy Včielka a Pszczolka, pomáhá také sousedům na Slovensku a v Polsku. - Primárním záměrem aplikace je pomoci se čtením dětem s SPU (s problémy typu dyslexie - v kategorii cvičení “Dle obtíží”), dětem z odlišného jazykového prostředí (čeština pro děti s OMJ, v kategorii cvičení “Pro cizince”) a obecně dětem, které potřebují procvičit problematiku, která jim činí ve čtení potíže. V současné době je Včelka nejen nástrojem, který pomáhá budovat pevné základy ve čtení, ale také užitečným pomocníkem v oblasti cizích jazyků (AJ, ŠJ, NJ). - Na přání pedagogů se nyní pomalu buduje také matematická část aplikace. Toto rozšiřování obsahu probíhá automaticky. Včelka tak doslova roste uživatelům pod rukama a je tak nyní vhodným pomocníkem pro všechny prvostupňové děti, které chtějí/potřebují interaktivní formou procvičovat zmíněné základní dovednosti.
Dopad: - Dlouhodobá zpětná vazba z řad rodičů i pedagogů / speciálních pedagogů je velice příznivá. Statistiky nám k září 2020 ukazují, že aplikaci Včelka využilo již více než 750 základních škol (tedy nespočet pedagogů ve škole) a více než 100 000 rodičů (tedy nespočet dětí v domácím prostředí). - Velkým pomocníkem byla aplikace zejména v době výuky na dálku, kdy nejvíce pomohla s domácí výukou prvňáčků a druháčků, jejichž rodiče byli postaveni před zvlášť obtížný úkol - právě výše zmíněné “budování pevných základů vzdělání”. Aplikace byla k dispozici v závěru loňského školního roku zdarma, a to pro všechny bez výjimky. V době uzavření škol také v aplikaci docházelo k mnohým uživatelským vylepšením, které usnadňovaly pedagogům distanční práci s celými skupinami žáčků (na základě podnětů z řad uživatelů byla vytvořena možnost zadávat distanční práci hromadně, kontrolovat její plnění nebo sledovat její výsledky). Výše zmíněný přínos Včelky krásně reprezentují například slova maminky Terezy H., která Včelku v době výuky na dálku používala se svou dcerou. "Před začátkem distanční výuky jsem vnímala u dcery potíže se čtením (pomalé a tiché čtení, záměna písmen). Po uzavření škol jsem se sama snažila dceru vést ke čtení častěji. Bohužel úspěch se moc nedostavoval a nechuť ke čtení se spíše prohlubovala. O vaší aplikaci jsem se dozvěděla z pořadu české televize a zkusili jsme dceru přihlásit. Aplikace je krásně provázaná s motivací sbírání bodů, a tak byla u dcery přijatá velmi pozitivně. K použití vaší aplikace jsme přidali větší soustředění se na čtení jako takové. Po dvou měsících se dostavil výsledek. Zlepšení v rychlosti čtení a zájmu o čtení a také odbourání tichého čtení. Za 2 měsíce dcera přečetla 2 knížky. Velmi kladně hodnotím vstupní diagnostiku a poté zaměření se na konkrétní potíže. Dcera má stále potíže se záměnou písmenek (b a d na začátku slov), to se nám ještě nepodařilo vylepšit. Věřím, že se i toto časem podaří. Přiznávám se, že jsem prvotně online aplikacím příliš nevěřila a myslela si, že procvičování u počítače pravděpodobně nepomůže. Opak se stal pravdou a já můžu vaší aplikaci jen doporučit :)." - Včelka se v posledních měsících loňského školního roku osvědčila také jako výborný prostředek pro udržení kontaktu s českým jazykem pro děti z odlišného jazykového prostředí. Toto použití v praxi dokládá popisuje například asistentka pedagoga Jana J. "Učím chlapečka cizí národnosti a po zavření škol nastal velký problém, když jsem mu nemohla osobně pomáhat a byla mu k dispozici jen provizorně na dálku. Hledala jsem místo, kde by mohl pracovat, zdokonalovat se a zároveň se u toho dobře bavit. Vaše Včelka je proto perfektní. Děkuji za ochotu pomoci v době domácí výuky! Pro nás pedagogy a asistenty je to veliká pomoc!" - Velice pozitivně vnímají procvičování se Včelkou také samotné děti, které často říkají, že Včelku “hrají”. Rodiče často zmiňují, že se jejich dříve odmítavé děti na procvičování čtení či angličtiny těší. Včelka pracuje s pozitivní zpětnou vazbou ve formě pochval, povzbuzení a možnosti oprav chyb. Zároveň bere v potaz také subjektivní hodnocení děti (možnost hodnotit vlastní výkon / obtížnost cvičení pomocí smajlíků) a uzpůsobuje reálnému i pocitovému výkonu jednotlivá cvičení. Motivační je také možnost sbírání bodů a jejich následná výměna za zvířátka v ZOO, kterou si děti samy virtuálně vybavují. Fakt, že zatímco dospělý vidí interaktivní zdroj učiva, děti vidí zábavu a hru, reprezentujeme poděkováním maminky Hany K. "Chci vám poděkovat za moc hezký program a za možnost jeho využití v době domácí výuky. Určitě jej budeme používat i do budoucna. Syn je prvňák, a tak se do Včelky zabral, že ho od ní musíme vyloženě odhánět, aby trénoval i do jiných předmětů. Díky moc za vaši práci, Včelku jsem doporučila i maminkách spolužáků mého syna, doufám, že tedy Včelku využijeme všichni. Je to kvalitní online zdroj učiva."
Proces a kvalita: - Aplikace byla vytvořena ve spolupráci se speciálními pedagogy a dalšími odborníky z oblasti vzdělávání, a to jak u nás, tak v zahraničí. Hlavní odbornou metodičkou české Včelky je PaedDr. Renata Wolfová (https://www.specped.eu/), která se problematice dětí s SPU věnuje již více než 30 let. Včelka byla primárně vytvořena k použití speciálními pedagogy, zakládá si tedy na své metodologické odbornosti (zejména v sekci čtení). - Jednou ze základních výhod Včelky je dnes možnost kooperace mezi jednotlivými osobami, které se podílejí na vzdělávání konkrétního dítěte. Typicky se jedná o sdílení dozoru mezi pedagogem, specialistou, rodičem a například prarodičem žáka. Všechny zmíněné osoby tak mohou s dotyčným žákem nejen aktivně procvičovat, ale také dohlížet na jeho pokrok a v aplikaci společně komunikovat pomoci vzkazů. - Jak již bylo zmíněno výše, v době domácí výuky Včelka pohotově přizpůsobila své prostředí současnému systému výuky a ulehčila tak všem zúčastněným jejich zapojení do procesu vzdělávání (mimo jiné byla k dispozici zdarma, a to všem bez vyjímky). I za běžných podmínek je však možné Včelku vždy vyzkoušet zdarma a naprosto nezávazně. - Obecně se Včelka tým (složený ze speciálních pedagogů, jazykových lektorů, cizojazyčných stážistů a programátorů) snaží aplikaci neustále vylepšovat, dle požadavků/rad uživatelů upravovat, aktualizovat a aktivně tak vytvářet prostředí, které je nejen intuitivní a spolehlivé, ale také plné nového obsahu (jak v rámci existujících předmětů, tak předmětů nových).
Reference: Odborné posudky z řad specialistů na prvostupňovou a speciální pedagogiku k nalezení na webu Včelky (zde https://www.vcelka.cz/skoly v sekci Reference a odborná doporučení) / uživatelské recenze k nalezení na webu Včelky (zde https://www.vcelka.cz/testimonial).
Autor: Levebee s.r.o.
Jméno organizace, či jednotlivce: Levebee s.r.o.
Jméno kontaktní osoby: Michal Hudeček
E-mail: michal.hudecek@vcelka.czTelefon: +420605518724
Kategorie projektu: obsahový/metodický - prvostupňová výuka čtení a cizích jazyků (angličtiny, španělštiny, němčiny)
Cílové skupiny: mateřské školy, 1. stupeň ZŠ
Jak jste se dozvěděli o možnosti přihlásit váš projekt do ceny EDUína? Letošní ročník nám připomněl newsletter, který pravidelně odebíráme a čteme.