Covid 19 Survival Map – mapa pomoci v době koronavirové epidemie
Obsah: V době uzavření škol přinesla aktivita (vytvořená jako aktualizace a nad rámec probíhajícího projektu „Participace žáků na rozhodovacím procesu“ podpořeného OPVVV) možnost smysluplného dálkového vzdělávání, které kombinovalo práci s mapou, osvojení open-source softwarových nástrojů a aplikací, demokratické rozhodování a aktivní pomoc druhým. Dalším klíčovým prvkem projektu byla aktivní participace žáků na finální podobě aktivity, nutnost komunikace a spolupráce žáků mezi sebou i komunikace s dalšími aktéry. Žáci v rámci projektu zveřejněném 14 dní po uzavření škol, vytvářeli online mapu města nebo městské části, kde zaznamenali všechny důležité informace týkající se koronavirové epidemie a souvisejících přijatých opatření. Výsledná mapa sloužila všem obyvatelům, kteří potřebovali informace o otevírací době obchodů, omezení veřejných akcí atd. Díky aktivitě rozvíjeli kompetence k učení, když kriticky zhodnocovali informace, s nimiž pracovali. Plánovali si čas a vzájemně hodnotili práci na společném projektu. Posílili také kompetence k řešení problémů, když zvažovali různé postupy. Komunikativní kompetence žáci rozvíjeli nejen při formulování informací zanesených do mapy, ale také při komunikaci s úředníky a dalšími lidmi, u kterých ověřovali zjištěná fakta. Sociální kompetence rozvíjela aktivita díky společným úkolům, práci ve skupině i mírou zodpovědnosti, kterou žáci pociťovali nejen vůči lidem využívajícím informace z jejich mapy, ale také vůči sobě navzájem. Občanské kompetence měli žáci možnost rozvíjet ve chvíli, kdy plánovali, co všechno do mapy chtějí zanést. Uvědomili si, že společnost je tvořena různými sociálními skupinami, kterým mohla vytvořená mapa pomoci zvládnout náročné období ve zdraví a bezpečí. Kompetence k podnikavosti pomáhala aktivita rozvíjet tím, že žákům představovala různé možnosti, jak mohou díky svým znalostem a schopnostem vymýšlet zajímavé projekty a pomáhat druhým. Aktivita byla také postavena na modelu kompetencí pro demokratickou kulturu. Učila žáky rozhodovat o dalším postupu společně a demokraticky a vedla je k participativnímu přístupu k řešení problémů a výzev ve společnosti. Projekt byl určen pro žáky středních škol a středních odborných učilišť, ale první verzi online mapy vytvořila Základní škola Partyzánská v České Lípě, na které napříč ročníky spolupracovaly žákyně osmých a devátých tříd. Projekt se skládal z komplexního průvodce pro žáky, metodiky pro pedagogy a check-listu, kde žáci mohli kontrolovat svůj postup při plnění aktivity. Aktivita tak byla přenositelná pro prakticky každou školu, která se chtěla zapojit. Multikulturní centrum Praha rovněž nabízelo možnost online či telefonických konzultací k průběhu a realizaci aktivity. Postup práce a osvojené dovednosti umožnují aplikovat principy tohoto projektu i na další aktivity spojené například s pocitovým mapováním místa bydliště, upozorňování na lokální problémy či například občanské vyjádření k plánovaným investičním akcím.
Dopad: Aktivita je určena všem typům středních škol a vhodná i pro poslední ročníky škol základních (v rámci pilotního testování vytvořily mapu nejen gymnázium a střední odborné učiliště zapojené do projektu „Participace žáků na rozhodovacím procesu“), ale i další gymnázium a základní škola. Projekt sice zpracovával téma dostupné pomoci a poskytování informací v době epidemie koronaviru, ale principy obsažené ve vzdělávacím programu se dají aplikovat na celou řadu dalších společenských témat či aktivit obsahujících lokální princip (pocitové mapování, řešení lokálních problémů, vyjádření k plánovaným investičním akcím, mapování sousedské pomoci, sdílení potravin atd.). V rámci pilotního testování zpracovaly kompletní mapu nejen všechny do projektu zapojené školy, ale i dvě další školy, které se o aktivitě dozvěděly prostřednictvím sociálních sítí (sdílení aktivity do skupin určených pro učitele občanské výchovy). V aplikaci Mapotic, kterou školy většinou pro realizaci využívaly, se kromě toho nachází tři další rozpracované mapy. O mapě vytvořené Základní školou Partyzánská v České Lípě informoval tamější Českolipský deník, zmínka o mapě Prahy 10 zpracované Gymnáziem Přípotoční se objevila v radničních novinách a byla pozitivně hodnocena i představiteli městské části, kteří vyzdvihli především budování pozitivního vztahu k místu, kde žáci žijí nebo studují. Aktivity si také všiml donor Operační program Věda, Výzkum a Vzdělávání, který dokonce zahrnul aktivitu do své komunikace a letáku o pomoci evropských strukturálních fondů během epidemie. Další mapy vytvořili žáci a žákyně holického Gymnázia Dr. Emila Holuba nebo Středního odborného učiliště obchodu a služeb v Chrudimi. Projekt vytvořily pracovnice projektu „Participace žáků na rozhodovacím procesu“ Tereza Cajthamlová, Šimona Huitric a Krista Danovská nad rámec svých ostatních povinností a jako okamžitou reakci na uzavření škol. Využily svých poznatků a částečně i metodiky pocitového mapování, která vznikala v rámci regulérní části projektu a přetvořily ji jednak tematicky (poskytování pomoci v době epidemie koronaviru), ale také metodicky, kdy program upravily do podoby vhodné pro distanční vzdělávání a zahrnuly do něj i seznámení s různými online nástroji. Podstatnou (ale jak se ukázalo velmi přínosnou) finanční investicí bylo vlastně jen využití služeb profesionálního grafického designera. Ten dal vzdělávací aktivitě atraktivní a dobře zapamatovatelnou vizuální identitu, včetně zajímavého loga, které v sobě kombinovalo prvky roušky a mapy. Českolipský deník: https://opvvv.msmt.cz/aktualita/skolaci-v-ceske-lipe-vytvorili-originalni-mapu-pomoci.htm Radniční noviny Prahy 10: https://www.praha10.cz/Portals/0/docs/Noviny%20P10/Praha10_cervenec_2020_verze15.pdf?ver=2020-07-13-134626-517 Leták OPVVV: https://opvvv.msmt.cz/aktualita/evropska-stopa-v-boji-s-koronavirem.htm
Proces a kvalita: Projekt má mezipředmětový přesah, kdy v sobě spojuje aktivity vhodné pro hodiny občanské výchovy, základů společenských věd, informatiky, zeměpisu nebo českého jazyka. Výborně se také hodí do společenskovědních seminářů nebo mediální výchovy. Kromě toho, že podporuje spolupráci žáků ve skupinách a někdy dokonce spolupráci napříč ročníky, podílí se na rozvoji komunikačních kompetencí a učí spolupráci. Kromě spolužáků, pedagogů, případně metodiků Multikulturního centra Praha, zahrnuje rovněž komunikaci s klíčovými lokálními aktéry, u kterých žáci zjišťovali, případně ověřovali důležité informace (např. majitelé restaurací, pracovníci zdravotnických zařízení nebo úředníci samosprávy.) Participace je stěžejním principem a ústředním bodem nejen aktivity Covid 19 Survival Map, ale také celého projektu podpořeného OPVVV. Konkrétně v této „covidové“ aktivitě žáci aktivně participovali na všech úrovních vzdělávacího programu – domlouvali se a hlasovali o aplikaci, kterou na vytvoření mapy budou používat, o cílové skupině a jejich potřebách či konkrétních místech, které na mapu umístí. Kromě těchto konkrétních a praktických příkladů participace vedla aktivita k zaujetí aktivního přístupu v náročném období plném nejistoty, k rozvíjení schopností flexibility a improvizace, vytrvalosti v tom, nenechat se odradit nečekanými překážkami. Vedla k aktivnímu vztahu a zájmu o své okolí. Aktivita sice reflektovala opatření proti šíření nového typu koronaviru, ale její principy jsou rozhodně využitelné ve všech typech aktivit zahrnujících práci s mapou a participaci na dění v okolí. Žákovský průvodce i metodika pro pedagogy, provázejí celým procesem krok za krokem, navrhují témata, kladou návodné otázky, ale konkrétní podobu nechávají na hlasujících žácích. Upozorňují na rizika (například že pro žáky atraktivní název Covid19 Survival Map, který odkazuje k počítačovým hrám, by třeba pro seniory nemusel být srozumitelný, případně by je mohl vyděsit). Vzhledem k tomu, že pro tvorbu mapy je možné zvolit dvě odlišné volně dostupné aplikace (Mapotic a ArcGIS StoryMaps), nabízí metodika přehledné návody, jak pracovat s oběma aplikacemi. Na závěr navrhuje i možné cesty, jak vzniklou mapu propagovat. Kolegyně pracující na Covid 19 Survival Map, vynaložily neuvěřitelné úsilí, i když projekt zpracovávaly nad rámec projektu a v prvních dnech přechodu na home office. To ilustruje i skutečnost, že projekt byl včetně kompletního grafického designu zveřejněn již 24. března 2020, tedy čtrnáct dní po přechodu škol na distanční výuku. Zahrnuly do něj nejen své přechozí zkušenosti s žákovskou participací, pocitovým mapováním, ale také svou vlastní postupně nabývanou zkušenost s online nástroji.
Reference: „O aktivitě jsem se dozvěděla skrze naši předsedkyni Asociace učitelů občanské výchovy a základů společenských věd. Konzultovala jsem to s kolegyní, jsme obě občankářky, obě máme tak trochu rády výzvy a baví nás nové věci. V tomto jsme navíc viděly smysl – smysl pomoci, orientovat se, informovat,“ (Petra Slámová, petra.slamova@zspartyzanska.cz) „Výchova k občanství se v prostředí distančního vzdělávání stává pro učitele nelehkým úkolem. Nemůžete rozvíjet kompetence ke spolupráci tak jako ve škole. Tady jsem viděla příležitost, jak může spolupracovat skupina dobrovolníků napříč ročníky. “ (Veronika Radová, veronika.radova@zspartyzanska.cz)
Autor: Tereza Cajthamlová, Šimona Huitric, Krista Danovská
Jméno organizace, či jednotlivce: Multikulturní centrum Praha z.s.
Jméno kontaktní osoby: Zuzana Schreiberová
E-mail: zuzana.schreiberova@mkc.czTelefon: +420728458426
Kategorie projektu: metodický
Cílové skupiny: 2. stupeň ZŠ, střední školy
Jak jste se dozvěděli o možnosti přihlásit váš projekt do ceny EDUína? Twitter