Expediční ScioŠkola
Obsah: Expediční ScioŠkola je kombinací pedagogické koncepce ScioŠkol zaměřené na moderní a smysluplné vzdělávání, kvalitní a dobře organizované vzdálené výuky a času stráveného rozvojovými a vzdělávacími aktivitami při intenzivních setkáních se skupinou spolužáků na společných výjezdech. Využívá předností distanční výuky a zároveň účinně kompenzuje jeho nedostatky. Je v tuto chvíli určena pro děti ze 4.-9. ročníku základní školy. Děti se učí tři týdny doma prostřednictvím online nástrojů a videohovorů ve spolupráci s našimi průvodci a každý měsíc stráví týden offline na expedici. Jednou vyrazí na farmu, jindy do hor. Bez internetu, bez rodičů, učí se o světě mimo obrazovky a přímo v něm. Je to příležitost navázat přátelství, zažít dobrodružství, poznat svět a přírodu. Cestujeme pěšky nebo veřejnou dopravou, spíme ve stanech, venku, v tábořištích. Děti podporujeme především v rozvoji dovedností potřebných v budoucnosti. Neučíme se klasicky v oddělených předmětech, vzdělávání probíhá převážně projektovou výukou, včetně příprav na další expedici. Před výjezdem do Tater se společně učíme nejen o přírodě, kterou uvidíme, o přežití v horách a o Slovensku, ale také společně kupujeme lístky, počítáme, kolik budeme potřebovat zásob a tak dále. Pokud nejsou na expedici, učí se děti z domova prostřednictvím online nástrojů. S průvodci a spolužáky jsou v kontaktu přes internet. Pro komunikaci využíváme nejčastěji Google Meet a Classroom, jakožto i ostatní součásti GSuite a další podpůrné nástroje a aplikace. Pro sledování učebního pokroku dětí máme vyvinutou vlastní aplikaci EduMap. Podrobněji o projektu viz webové stránky https://expedicni.scioskola.cz/.
Dopad: Projekt Expediční ScioŠkoly je naší bezprostřední odpovědí na jarní uzávěru škol, kdy ze dne na den a bez jakékoli přípravy přešly tisíce škol do nevyzkoušeného, a tudíž často nefunkčního režimu distanční výuky. Také ScioŠkoly během tohoto období testovaly různé formy a modely vzdělávání na dálku a intenzivně sdílely své zkušenosti. Zároveň se zvýšil počet zájemců o náš vzdělávací koncept, a to z různých regionů. Expediční ScioŠkola je tak výsledkem našich dosavadních poznatků a odpovědí na sílící poptávku. Do Expediční ScioŠkoly chodí nyní 18 žáků. Je to pouze začátek. Fungujeme první měsíc a další zájemci se pravidelně ozývají. Bude jich tím více, čím komplikovanější a delší bude období omezeného fungování běžných škol. Hlavně jde ale o jedinečný způsob, jak vzdělávání v souladu s naším konceptem zpřístupnit všem dětem: - z různých, třeba i odlehlých regionů, kde nabídka alternativního vzdělávání neexistuje nebo je nedostupná (ve škole jsou děti z různých regionů) - se zdravotními komplikacemi, jež neumožňují běžnou školní docházku (mezi našimi žáky je např. žák po náročné transplantaci) - v domácím vzdělávání, zejména na 2. stupni. Od příštího školního roku chceme tento model vzdělávání rozšířit i o střední školu, kde cítíme zájem ještě výrazně větší. Ze zkušeností Expediční ScioŠkoly budou moci v nadcházejících měsících a letech čerpat jak ostatní ScioŠkoly, které navštěvuje více než 1000 dětí, tak i všechny ostatní školy, které o to budou mít zájem. Výsledky naší podrobné rešerše ohledně kombinované online a prezenční výuky v různých zemích světa jsme poskytli také MŠMT jako podklad pro přípravu pokusného ověřování kombinované výuky. Těmito a dalšími kroky chceme v souladu s naším posláním trvale přinášet inovace do vzdělávání jako takového, inspirovat ostatní, hledat nové formy vzdělávání, a přispívat tak k jeho větší variabilitě a smysluplnosti. Jsme přesvědčeni, že různé formy kombinované výuky budou v brzké době výrazně rozšířenější na různých typech škol. Podobně jako je tomu již nyní u práce z domova.
Proces a kvalita: Kvalita předloženého projektu vychází ze zkušeností a vzdělávací koncepce nyní již 13 ScioŠkol, které navštěvuje více než 1000 dětí. Vycházíme i z 25 let našich nejrůznějších aktivit a zkušeností ve vzdělávání jako takovém. Důkazem, že jdeme správným směrem, jsou jak spokojenost a reference stávajících dětí a rodičů, zvyšující se zájem o naše školy u veřejnosti a v neposlední řadě i pravidelně velmi dobré hodnocení ScioŠkol ze strany ČŠI. Do všech fází plánování a přípravy projektu jsme zapojili jak naše zkušené pedagogy - průvodce a vedení ScioŠkol - tak i rodiče a zájemce o tento typ vzdělávání. V realizačním týmu mají zastoupení jak pedagogové se zkušeností ze zakládání nových škol, tak i odborník na digitální technologie ve vzdělávání a zážitkovou pedagogiku. V průběhu školního roku budeme na základě získaných zkušeností a zpětné vazby od všech zapojených osob koncepci školy pravidelně aktualizovat a upravovat. Rozšiřitelnost samotné myšlenky kombinace distančního a prezenčního vzdělávání (nejen) formou výjezdů je značná. Mohou ji využít běžné i alternativní školy v různém rozsahu od jednoduchých projektů až po systematické zařazení do svého vzdělávacího programu, a to zejména na 2. a 3. stupni vzdělávání. Také adaptabilita projektu a jeho odolnost vůči nejrůznějším vnějším vlivům je velká, tento aspekt je jeho hlavní součástí.
Reference: Martina Lichtenbergová, ředitelka školy Martina Lichtenbergová, ředitelka školy, martina.lichtenbergova@scioskola.cz, telefon 731 101 543 Veronika Hynková, matka žačky, veronika@jsemkouc.cz, telefon 774 536 221
Autor:
Jméno organizace, či jednotlivce: Scio (www.scio.cz, s.r.o., IČ 27156125)
Jméno kontaktní osoby: Jon Šotola
E-mail: jon.sotola@scioskola.czTelefon: 603529370
Kategorie projektu:
Cílové skupiny: 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, střední školy
Jak jste se dozvěděli o možnosti přihlásit váš projekt do ceny EDUína? O existenci ceny víme dlouhodobě, přihlášené projekty pravidelně sledujeme.