Webináře a online setkání pro učitele, asistenty pedagoga a rodiče v druhém pololetí školního roku 2019/2020
Obsah: V reakci na uzavření škol a jarní nouzový stav jsme převedli většinu kurzů a setkání pro pedagogy a asistenty pedagoga do online podoby. Navíc jsme v dané situaci nabídli online vzdělávání i rodičům pro práci a učení se s dětmi doma. Během jara proběhl cyklus webinářů s problematikou ADHD, cyklus webinářů věnovaný principům nezraňující komunikace (zaměřený na zvládání komunikace v problematických situacích), mezi velmi úspěšné webináře patřil webinář o formativním hodnocení s Alexisem Katakalidisem. Dále jsme učitelům nabídli dva čtyřdílné cykly interaktivních webinářů, jeden se zaměřením na výuku o klimatické změně, druhý zaměřený na podporu kompetencí k dialogu a spolupráci mezi žáky ve školním kolektivu. Během jara běžela online setkání s asistenty pedagoga, která byla zaměřená na sdílení zkušeností při podpoře dětí ohrožených sociálním vyloučením a desetidílný cyklus interaktivních webinářů s knihou a metodikou Největší přání – do těchto webinářů byli zapojeni jako hosté pedagogové a děti, takže práce s metodikou a knihou byla představena názorně ostatním učitelům i laikům z rodičovské veřejnosti. O webináře a online formu vzdělávání byl mezi učiteli, asistenty pedagoga i rodiči velký zájem. V období od uzavření škol do konce června 2020 jsme uspořádali 43 vzdělávacích online akcí. Celkově jimi prošlo na 2 tisíce účastníků (1894) a další stovky je pak sledovali ze záznamů na našem youtube kanále, kde jsou přístupné i nadále. Učitelé i rodiče se díky našim webinářům mohli dozvědět nejen řadu informací o daných tématech, ale též mohli najít inspiraci v některé z forem webinářů (zvlášť u těch interaktivních) pro vlastní online výuku s žáky. Pro nás to byla cenná zkušenost a některé z našich kurzů jsme se rozhodli natrvalo překlopit do online formy a od začátku nového školního roku tak nabízíme například online supervizní setkávání s asistenty pedagoga. Z těchto zkušeností také čerpáme při přípravě dalších online vzdělávacích aktivit, např. stálého online kurzu pro asistenty pedagoga u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, který se chystáme spustit během roku 2021.
Dopad: Největší dopad spatřujeme při práci s asistenty pedagoga, neboť ta je svým zaměřením dlouhodobá. Vnímáme u nich potřebu sdílet své zkušenosti ze školské praxe a získávat profesní sebedůvěru. Během online supervizních setkání mají možnost konzultovat aktuální kazuistiky, které řeší při své běžné práci a dostává se jim bezprostřední podpory od zkušené lektorky. Velký zájem jsme také zaznamenali o problematiku dětí s ADHD ve škole a otázky hodnocení ve školách, zejména pak formativního. Tyto webináře sledovalo bezprostředně několik stovek účastníků, a stejně tak posléze i ze záznamů. Interaktivních webinářů k metodice Největší přání, výuce o změnách klimatu nebo metodě filosofie pro děti, se zúčastnilo sice řádově méně pedagogů a rodičů, ale práce s nimi byla dlouhodobější a systematická. Podle ohlasů se domníváme, že z těchto online setkání načerpali účastníci konkrétní inspiraci pro práci s dětmi ať už v offline nebo online režimu.
Proces a kvalita: Většina našich webinářů je koncipována jako vzdělávací a metodická setkání, kde na jedné straně lektor předává své znalosti a zkušenosti a na druhé straně se samotní účastníci mohou v různé míře v rámci online setkání zapojovat – ať již dotazy, sdílením zkušeností nebo participací na připravených aktivitách. Snažíme se vycházet vstříc poptávce pedagogů a zveme ke spolupráci a vedení webinářů i externí lektory a odborníky.
Reference: Vybíráme z citací účastníků webinářů a online setkání: Moc děkuji za dnešní webinář, druhá kazuistika mi připomněla případ jednoho chlapce, se kterým jsem pracovala a teď jeho "problém" vidím z úplně jiného úhlu. Teď vidím, že jsem spoustu věcí mohla udělat jinak a pro příště už vím, jak s ním pracovat. Děkuji za přínosné informace!:) / Děkuji. Je to pro mnohé učitelky nový způsob vzdělávání. A já osobně považuji za absolutní samozřejmost, abychom se vzdělávaly. / Děkuji za seminář, který byl moc hezky vedený, částečně interaktivní a obsahoval zajímavé informace podané různými způsoby. / Webinář se mi velmi líbil. Oceňuji praktickou ukázku práce s knihou. Skvělá byla účast děvčat, která krásně reagovala. Bylo fajn, že jsme se mohli zapojovat i my účastníci. Z webináře si odnáším krásný zážitek a úžasnou inspiraci. / 'Nejvíce oceňuji samotnou metodu filozofie pro děti, která mě opravdu nadchla. Líbila se mi snaha lektorek vtáhnout účastníky do děje i přes náročné on-line prostředí, které tomu nebylo příliš nakloněno. / Jsem ráda, že jsme probraly zajímavé kazuistiky, i když jenom dvě, ale rozhodně do hloubky!
Autor: Vzdělávací program Varianty, Člověk v tísni
Jméno organizace, či jednotlivce: Vzdělávací program Varianty, Člověk v tísni
Jméno kontaktní osoby: Lucie Kundra
E-mail: lucie.kundra@clovekvtisni.czTelefon: +420 723 065 163
Kategorie projektu: Metodický, vzdělávací, komunitní
Cílové skupiny: mateřské školy, 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, střední školy, celoživotní vzdělávání, neformální vzdělávání
Jak jste se dozvěděli o možnosti přihlásit váš projekt do ceny EDUína? Známe již dlouho :)