Vzdělávání a podpora učitelům a rodičům v rámci citlivého tématu sexuální výchovy u dětí v MŠ a na I. stupni ZŠ. V rámci distanční výuky i formou online kurzů a konzultací.
Web projektu: https://www.mluvtesdetmiosexu.cz/pro-ucitele/
Soubor k projektu: Chybějící příloha
Obsah: 1. Online kurzy "Eda a Ela" jsou prevencí sexuálního zneužívání dětí od 4-8 let. Projekt jsem zahájila již roku 2018, na základě otevření tématu sexuální výchovy dětí 4-8 let, která v ČR neexistuje. Cílem je dětem, rodičům i učitelům otevřít téma vzdělávání o dětské sexualitě jako základem prevence sexuálního zneužívání dětí. 80% zneužívání sexuálního, fyzického, emočního a psychického se odehrává v prostředí rodiny. Po konzultaci s Linkou bezpečí, která nestačila reagovat na hovory dětí i rodičů v době pandemie, jsem nabízela kurzy zdarma. Oslovila jsem učitele a ti kteří se chtěli k tématu věnovat online v rámci online výuky, mohli využít online kurzu a konzultací v případě intervence. 2. Projekt je pro děti, rodiče a učitele; nazývám to stěžejní trojicí, protože bez jednoho činitele to nefunguje. 2.Projekt je inspirativní pro český školský, zdravotní a sociální systém, kde stále chybí místa pro rodinu, kde by jim bylo nasloucháno bez stigmatizace kontroly sociálky, chybí úzká práce s rodinou, Centra pro plánování rodiny a sexuálního zdraví. Další úlohu hraje škola, kdy čitelům chybí psychologická podpora, supervize, vzdělávání v emoční inteligenci a mluvit otevřeně o sexualitě-což otevírá cestu sebeuvědomění a seberegulace, které jsou podstatou toho, kdo jsem já a jak se vztahuji k ostatním. projekt ukázal, že škola je prostředí, které může dítěti nabídnout víc než jen honbu za výkonem. Dítě zažívající trauma v rodině nebo domácí násilí může při vhodném přístupu pedagoga zažít úspěch, přijetí, sebehodnotu a objevit své osobní zdroje.
Dopad: 1. Projekt ukazuje přes užší cílovou skupinu, jaký má celospolečenský dopad. Zjistila jsem, že děti mají číslo Linky bezpečí v žákovské knížce, ale neví kdy a jak číslo použít. Učitelům chybí odkazy a adresy institucí, kam se obrátily a v jakém případě. Navíc jsou pod tlakem "pomoc dítěti", ale mají strach. I k tomu slouží konzultace. A v neposlední řadě i rodiče. Být uzavřen doma s dětmi, tlak v podobě ekonomické a sociální tísně, psychická nepohoda narušují chod, role a komunikaci v rodině. Proto je online kurz určen i rodičům, kterí jsou zodpovědní za bezpečí a výchovu dítěte. 2. Projekt jsem uchopila systémově, má přesah z rodiny a školy do společnosti jako takové. Nemluvě o budoucnosti, kdy připravuje děti a mladistvé na zdravé partnerské vztahy. Sexualita je především vztah k sám sobě. Přijmout se takový, jaký jsem a mít z toho radost. Mluvit s dětmi a s dospívajícími znamená dát jim příležitost mluvit nahlas o intimníh věcech a učit se pozitivnímu, zdravému a zodpovědnému sexuálnímu chování. Až budou dospělí budou umět sdílet své emoce, hovořit o intimitě a sexualitě s partnerem/partnerkou. 3. Cíl je v tomto případě proces: učení se, porozumění, sdílení, práce s emocemi, věřit svému tělu a požádat o pomoc. 4. Udržitelnost je cílem: podívejme se okolo sebe, co všichni řeší na prvním místě- vztahy. Nic neí konstaní, ani my sami, proto proces učení se a sebeuvědomování do konce života.
Proces a kvalita: 1. Na projektu je vznamné to, že zapojuje hlavní trojku: žák-rodič-škola a s tím další organizace na podporu rodin, proti domácímu násilí, podporu rodičů samoživitelů, organizací v oblasti rovnosti genderu a další. Na projektu je ukázáno, jak lze vytvářet podpůrné sítě pro všechny aktéry, a že vše spolu navzájem souvisí a je propojené. 2. Všichni se stávají aktivními aktéry: rodič, který nese odpovědnost za dítě, škola doplňuje informace a nabízí prostor ke kritickému myšlení, tzn. přes žáka, který se aktivně ptá, je nutná spolupráce školy a rodičů. Všichni jsou v interakci a vzájemně se od sebe učí. Před zahájením programu sexuální výchovy je informační beseda pro rodiče a zároveň je vzděláván i učitel-kdy osobnost učitele a znalosti psychosexuálního vývoje dítěte a jeho projevy patří nezbytně do celoživotního vzdělávání pedagogů. Rodič, žák i učitel se dostanou do bodu, kdy objeví potřebu konzultace psychologa s cílem požádat o pomoc a situaci řešit, tím zapojují do projektu další instituce a organizace. 3. Metodika je nastavená flexibilně podle potřeb cílové skupiny, kontextu a kondice samotných aktérů. K tomu slouží konzultace, které poskytuji, aby žádný aktér nezůstal bez podpory dialogu. 4.-5. Projekt má za cíl předcházet krizovým módům, tzn. neřešit situaci v momentě krize, ale úspěšně jí předcházet. Úspěšnost projektu je pro mě ta, že se o dětské sexualitě, psychosexuálním vývoji dětí a zneužívání dětí mluví otevřeně formou diskuse a předávání korektních informací. Kvalitu projektu ukazje zájem a poptávka ze strany dětí, rodičů i učitelů.
Reference: https://www.mluvtesdetmiosexu.cz/reference/
Jméno organizace, či jednotlivce: Eva Nováková
Cílové skupiny: mateřské školy, 1. stupeň ZŠ, celoživotní vzdělávání, neformální vzdělávání