Klubík ZŠ Ruská Litvínov (Změnou, kterou hledáme ve světě, se musíme stát my sami. M. Gándhí)


Web projektu: https://zs.zsruska.cz/9502-2/

Soubor k projektu: Chybějící příloha

Obsah: Od roku 2013 je standardní součástí naší školy Klubík. Je určen zejména pro děti s odlišnými životními podmínkami. Činnosti Klubíku jsou koncipovány jako naučné, tvořivé i relaxační. Jedná se v podstatě o alternativu ke školní družině, kterou tyto děti z finančních důvodů nemohou navštěvovat. Jeho cílem je zkvalitnit přípravu do školy, umožnit dětem navázat nová přátelství, učit děti kvalitně trávit volný čas. Jedná se o děti ve věku 6- 11 let, 6 -11, ale po domluvě je možné přijmout starší/mladší dítě. Činnost Klubíku je limitována rozpočtem školy. Klubík vedou kvalifikované školní asistentky. Garantem Klubíku je školní speciální pedagog. Klubík je v provozu od pondělí do pátku po vyučování v čase od 11:45 do 15:00 hod. Zájem je veliký, a tak je nyní Klubík rozdělený pro mladší a starší děti. Program Klubíku je provázán s aktuálním děním ve škole, děti pracují na projektech s tématy např. podzimních svátků, Vánoc, Velikonoc apod. Ze zkušenosti už víme, že tyto děti často nemají obědy, a tak byly do tří hodin odpoledne bez jídla. Toto řešíme tak, že sháníme dotace od drobných dárců na obědy, přesouváme do Klubíku zbylé ovoce a mléčné výrobky, které ostatní žáci odmítli. Klubík má ve škole svou základnu, ale činnosti jsou vykonávány také ve školním centru neformálního vzdělávání Lesánku. Zatímco ve školní učebně se děti připravují do školy, píší úkoly, čtou, kontrolují penály, hrají hry, montují stavebnice, v Lesánku si děti osvojují praktické činnosti, jako je vaření či zahradničení, rozvíjejí vztah k přírodě, učí se stolovacím návykům, zásadám zdravé výživy i smysluplně trávit volný čas. Bonusem je osobní vypořádání se s hotovými uvařenými výrobky. Pokud to podmínky dovolují, děti navštěvují kino, jezdí na výlety, navštěvují výlety. Klubík je podporován litvínovským OSPODem. Jejich pracovnice pravidelně Klubík navštěvují a nikdy nepřijdou s prázdnou.

Dopad: Některé děti vyrůstají v prostředí, které jim nedovolí dlouhodobě uspokojovat jejich základní životní potřeby. Vyrůstají v socioekonomicky znevýhodněném prostředí, například v bytové nestabilitě, násilných vztazích, v péči drogově či na alkoholu závislých rodičů. Někteří rodiče nemají potřebné rodičovské kompetence, jiní se potýkají s dlouhodobou nezaměstnaností, hmotnou nouzí či sami mají závažné duševní problémy. To vše a mnoho dalšího má vliv a potenciální negativní dopady do duševního zdraví dětí, kteří si je nevybírají a nemohou za to, do jakého prostředí se narodí a v jakém prostředí žijí. Nezanedbatelně se tento fakt promítá také do školních výsledků dětí. O to výrazněji potřebují naši podporu. Činnost Klubíku pozitivně ovlivňuje výsledky vzdělávání dětí, zajišťuje dětem pohodu, pocit bezpečí, nastavuje pravidla, učí děti řešit problémy, spolupracovat, komunikovat, ale také třeba hrát si, komunikovat s dospělým jako partnerem - mít jeho pozornost. Přidaná hodnota je v zážitcích, které by děti se svými rodiči nemohly díky tíživé rodinné situaci zažít. Děti do Klubíku chodí rády. Důkazem je každoroční převis našich kapacit a zájem dětí i z majoritní společnosti. Děti se zde za podpory stabilního týmu dospělých, což podporuje mj. prohlubování vztahů mezi dětmi a zaměstnanci školy, píší úkoly, připravují si např. penály, probíhá doučování, děti se učí základům stolování, pravidlům slušného chování, hrají společenské hry, navštěvují výstavy, divadelní či filmová představení, sportují, chodí na výlety či na vycházky. Hlavními lídry Klubíku jsou školní asistentky pod vedením školního speciálního pedagoga. Jsou financovány prostřednictvím Šablon a Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání II pro ORP Litvínov (MAP II).

Proces a kvalita: V naší škole se setkávají děti nadané s méně nadanými a děti z různých společenských komunit, což kopíruje běžný život. Odlišnost v jakékoliv podobě vede ke zvýšeným nárokům především na pedagogy, kteří musí umět přizpůsobit obsah i rozsah výuky všem žákům. Velký důraz klademe na pedagogy v oblasti inkluze, jejichž prostřednictvím se žákům, kteří to potřebují, dostane individuální pomoci „šité na míru“ a naopak většinoví žáci se naučí žít se spolužáky, kteří jsou „jiní“ a naučí se tak odlišnost akceptovat - což cítíme jako veliký přínos v době, která je charakteristická snižující se mírou Na základě našich zkušeností víme, že Klubík je velmi dobrý nástroj, jak odlišnosti vyrovnávat. Během pandemie Klubík nefungoval, ale paní asistentky společně s dalšími kolegyněmi pomáhaly dětem při individuální výuce. Jakmile to bylo možné, Klubík opět obnovil svoji činnost a plynule se přesunul ve formě letní školičky i do prázdnin. V červenci se v dopoledních činnostech zaměřil na vyrovnávání nerovností ve vzdělávání způsobené právě uzavřením škol, odpolední činnosti byly jednoznačně věnovány socializaci (hry, výlety, soutěže, projekty). Prázdninová školička se setkala s pozitivním ohlasem rodičů.

Reference: Mgr. Veronika Knoblochová, vedoucí odboru sociálních věcí a školství, tel.č. 476 767 960, Městský úřad Litvínov, Veronika.knoblochova@mulitvinov.cz

Jméno organizace, či jednotlivce: Mgr. Pavla Tomášová, Mgr. Pavla Kostelecká

Cílové skupiny: 1. stupeň ZŠ